Η συντηρητική αντιμετώπιση του Συνδρόμου του Καρπιαίου Σωλήνα

Ο καρπιαίος σωλήνας είναι ένας οστεοινώδης σωλήνας που υπάρχει στην παλάμη μας και σχηματίζεται από τον εγκάρσιο σύνδεσμο του καρπού και από τον πρώτο στοίχο των οστών του καρπού. Από τον στενό αυτό χώρο περνάνε οι τένοντες των καμπτήρων μυών των δακτύλων και το μέσο νεύρο. Το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα παρατηρείται όταν οποιοδήποτε αίτιο προκαλέσει την ελάττωση της χωρητικότητας του καρπιαίου σωλήνα όπως σε παθήσεις του θυρεοειδή και άλλες ορμονικές διαταραχές, σε φλεγμονή των ελύτρων των τενόντων των μυών που διέρχονται από το χώρο, μετά από κατάγματα στην περιοχή του καρπού και ως αποτέλεσμα διάφορων άλλων αιτιών.
Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις προκαλείται πίεση του μέσου νεύρου η οποία έχει σαν αποτέλεσμα την εμφάνιση των αντίστοιχων συμπτωμάτων.
Εμφανίζεται πιο συχνά στις γυναίκες και κυρίως σε ηλικίες μεταξύ 30 και 50 ετών.
Τα χαρακτηριστικά συμπτώματα περιλαμβάνουν πόνο στην παλάμη, μουδιάσματα και αίσθημα βελονών στην παλαμιαία επιφάνεια των τριών πρώτων δακτύλων του χεριου (δηλαδή του μεγάλου δακτύλου, του δείκτη και του μέσου) αλλά και στο μισό του παράμεσου δακτύλου. Πολλές φορές τα ενοχλητικά αυτά συμπτώματα ξυπνούν τον πάσχοντα ο οποίος για να ανακουφισθεί πρέπει να σηκωθεί και να περπατήσει ή να βγάλει το χέρι έξω από το κρεβάτι. Όταν δεν αντιμετωπισθεί νωρίς η πάθηση μπορεί να οδηγήσει σε αδυναμία του αντίχειρα η οποία δυσκολεύει τις λεπτές κινήσεις Η διάγνωση στηρίζεται κυρίως στην κλινική εξέταση αλλά κάποιες φορές μπορεί να χρειαστεί και μία ειδική εξέταση, το ηλεκτρομυογράφημα.Το υπερηχογράφημα των μαλακών μορίων αποτελεί επίσης σύγχρονη διαγνωστική μέθοδο.
Η θεραπεία είναι κυρίως χειρουργική και έχει ικανοποιητικά αποτελέσματα όταν γίνεται σχετικά νωρίς πριν προχωρήσουν τα συμπτώματα. Γίνεται με τοπική αναισθησία και δεν απαιτεί νοσηλεί αλλά χρειάζεται εμπειρία και καλή χειρουργική τεχνική γιατί υπάρχει κίνδυνος επιπλοκών.
Σε αρχόμενες όμως περιπτώσεις που τα συμπτώματα είναι ακόμη ήπια, η πάθηση μπορεί να αντιμετωπιστεί συντηρητικά.
Η τοπική ένεση κορτιζόνης μπορεί να είναι ιδιαίτερα στα αρχικά στάδια της νόσου μια αποτελεσματική αντιμετώπιση. Συνήθως μία ή δύο τοπικές ενέσεις είναι αρκετές και ασφαλείς ιδιαίτερα όταν γίνονται με την καθοδήγηση του υπερηχογραφήματος τεχνική η οποία μπορεί να γίνει και στο ιατρείο από εξειδικευμένο Ορθοπαιδικό.
Η τοπική έγχυση πλάσματος πλούσιου σε αιμοπετάλια (PRP) είναι σήμερα σύγχρονη και πολύ αποτελεσματική τεχνική χωρίς παρενέργειες και με μεγάλη ασφάλεια. Kαι αυτή πρέπει να γίνεται από έμπειρο και εξειδικευμένο Ορθοπαιδικό με τη βοήθεια του υπερήχου για να είναι αποτελεσματική.
Μια άλλη ενέσιμη θεραπευτική μέθοδος είναι η προλοθεραπεία (Prolotherapy) η οποία γίνεται με τοπικές ενέσεις ενός δυαλύματος που περιέχει φαρμακευτικές ουσίες όπως η δεξτρόζη και τα τοπικά αναισθητικά και είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική όταν το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα οφείλεται σε προβλήματα όπως οι αδύναμοι σύνδεσμοι του καρπού.
Ο βελονισμός επίσης  αποτελεί ακίνδυνη, χωρίς παρενέργειες, ανώδυνη και ασφαλής μέθοδο θεραπείας ιδιαίτερα σε αρχόμενες περιπτώσεις η οποία προσφέρει ανακούφιση και μειώνει την ανάγκη αναλγητικών φαρμάκων.

Δρ Αντώνιος Αγγουλές
Ορθοπαιδικός Χειρουργός